Är man många som arbetar i ett och samma hantverkarföretag, kan man vara ute på lite olika uppdrag. Att då arbeta som arbetsledare, eller chef kan det vara svårt att hålla koll på alla hantverkare; har de arbetat? Hur många timmar har alla hantverkare arbetat övertid? Är det någon som inte har arbetat tillräckligt många timmar? När hade någon semester, eller var föräldraledig, sjuk eller tog ledigt? Allt detta kan vara svårt att hålla reda på. På fabriker och vissa företag, kan man fortfarande stämpla in. Man tog sitt kort och stämplade in på en maskin som dokumenterade när man kom in och när man gick ut. Så ser det ju inte ut längre. Ändå har man fortfarande behov av att veta när de anställda arbetar, när de kommer och när de går. Så hur kan man då få till en enkel tidrapportering?
Som tur finns det enklare datorprogram som hantverkarföretag kan använda där alla hantverkarna enkelt själva kan lägga in när de arbetar, vilka timmar, om de arbetar övertid, är sjuka, på semester, på föräldraledighet eller något annat. Då blir det enklare för företagsledaren att fördela arbetet, ge lön för arbetad tid, eller dokumentera in semestrar och övrigt. Är det så att flera hantverkare arbetar med samma projekt kan de lägga in den sammanlagda arbetstiden. Då vet verksamhetsledaren hur många timmar som de olika projekten har tagit och kan lättare planera för framtiden, både hur många hantverkare som krävs för olika projekt och hur lång tid de tar. På så sätt blir det administrativa arbetet lättare. Alla hantverkare kan själva logga in och använda samma tidrapporteringsprogram. På så sätt kommer all arbetad tid i ett och samma dokument.
Just tid är viktigt för allt slags arbete. Eftersom man får betalt både för utfört arbete, men även för den tid som projektet har tagit, är det mycket viktigt att få veta hur lång tid varje projekt har tagit. Genom att slippa lägga en massa tid på att åka in till kontoret och avlägga en tidrapportering på plats, och i stället enkelt rapportera sin egen arbetad tid i sin mobil, som de flesta alltid har med sig, sparar hantverkarna tid och energi. I stället kan de koncentrera sig på sitt arbete. Kanske de i stället för att åka till kontoret ska åka till nästa uppdrag? Då är det bättre att ha all tidrapportering i mobilen.